Meststoffen koolstofvrij maken tegen 2050: de weg naar klimaatneutraliteit
De Europese meststoffenindustrie zorgt voor een betrouwbare levering van essentiële voedingsstoffen aan Europese boeren en draagt zo bij aan de voedselzekerheid in Europa. Stikstof is een van de belangrijkste voedingsstoffen; stikstofmeststoffen zijn gebaseerd op ammoniak. De industrie streeft naar een klimaatneutrale productie van ammoniak in 2050 en de sector heeft potentiële trajecten ontwikkeld om dit doel te bereiken. Meerdere alternatieve technologieën kunnen de uitstoot van broeikasgassen door de ammoniakfabrieken tegen 2050 elimineren en tegen 2030 al aanzienlijk verminderen. Het nieuwe plan van Fertilizers Europe onderzoekt wat er nodig is om deze doelen te bereiken en stelt flinke ambities.
Op dit moment wordt ammoniak geproduceerd door stikstof en waterstof te combineren in het Haber-Bosch-proces, waarbij de waterstof wordt geproduceerd uit aardgas. Het overgrote deel van de CO2-uitstoot is afkomstig van de waterstofproductie en deze kan worden verminderd of geëlimineerd via alternatieve productieroutes voor waterstof (green hydrogen). Alternatieve productietechnologieën om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen of te elimineren zijn onder andere het vervangen van aardgas als onze primaire grondstof door biomethaan of biogas, het afvangen en opslaan van CO2 die vrijkomt tijdens de productieprocessen en elektrolyse op grote schaal. Als deze technologieën snel op grote schaal worden toegepast, zullen de nieuwe technologieën naar verwachting goedkoper worden. Overvloedige beschikbaarheid van laaggeprijsde hernieuwbare energie is belangrijk voor grootschalige implementatie!
De Europese Commissie zou de overgang van de industrieën kunnen ondersteunen door:
- Zorgen voor tijdige en effectieve maatregelen om een oneerlijk concurrentievoordeel voor niet-Europese producenten te voorkomen;
- De vraag naar klimaatvriendelijk geproduceerde meststoffen te stimuleren met een labelsysteem, gevolgd door een verplichte verbruiksdoelstelling voor alle verbruik in de EU;
- investeringen aan te moedigen, zodat de resterende kloof tussen de kosten van de alternatieve routes en de huidige productieroute wordt gedicht.
Tegen 2026 zou iedere productiesite in de EU een masterplan voorbereid hebben. De industrie heeft hier een fantastische kans om voorop te lopen in de overgang naar een klimaatneutrale economie tegen 2050 en een werkpaard te zijn van de Europese waterstofeconomie!
Terug