100 STEMfluencers uit chemie en farma inspireren duizenden meisjes en jongens voor STEM
Jongeren inspireren voor de wondere wereld van technologie en wetenschap. Dat is wat STEMfluencers uit chemie en farma doen! Vanaf vandaag tot en met 12 mei geven zo’n 100 jonge medewerkers uit 35 chemie- en life sciencesbedrijven zowat 150 gastlessen in de eerste graad van het middelbaar onderwijs in scholen over heel Vlaanderen. Ook voor de tweede editie van dit onderwijsproject slaan essenscia vlaanderen en Vlajo de handen in elkaar om meer meisjes en jongens warm te maken voor een boeiende toekomst in STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).
Alle studies en enquêtes maken duidelijk dat bedrijven, zeker in de sector van chemie, kunststoffen, farma en biotech, nood hebben aan jong STEM-talent. Toch kiezen nog altijd te weinig jongeren voor een STEM-studierichting. Volgens cijfers uit de meest recente STEM-monitor gaat het om 37% van de leerlingen in het eerste jaar van de tweede graad secundair onderwijs. Net iets meer dan 1 op de 4 van die leerlingen is een meisje (29%).
Authentieke kijk op STEM
Gesterkt door het succes van de eerste editie hebben essenscia vlaanderen en Vlajo, in samenwerking met Technopolis en Uitgeverij Averbode, ook dit schooljaar de handen in elkaar geslagen voor een nieuwe editie van STEMfluencers. Daarbij trekken zo’n 100 jonge medewerkers uit de sector van de chemie en life sciences de komende weken naar middelbare scholen over heel Vlaanderen om er als enthousiaste STEM-ambassadeurs hun persoonlijk verhaal te vertellen. Waarom hebben ze zelf voor een STEM-studie gekozen, welke STEM-job doen ze vandaag en hoe kan STEM-kennis volgens hen een oplossing helpen bieden voor werelduitdagingen zoals klimaat, een circulaire economie en nieuwe therapieën om ziektes te behandelen?
Vlaams én internationaal voorbeeld
Uit een studie van het STEM-platform, het onafhankelijke adviesorgaan voor de Vlaamse overheid over STEM-materies, blijkt bovendien dat STEMfluencers wordt beschouwd als een best practice om meer jongeren warm te maken voor wetenschap en techniek, en om bruggen te bouwen tussen onderwijs en bedrijfsleven. En dat niet alleen in Vlaanderen. Zo krijgt het project ondertussen ook al navolging in onder meer Wallonië en Oostenrijk.
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Onze STEMfluencers zijn jong en ze willen wat: met hun persoonlijke verhaal meer jongens en meisjes het belang van STEM voor een duurzame toekomst meegeven en hen vooral duidelijk maken dat ze daarin zelf een belangrijke rol kunnen spelen. Het is dankzij het engagement en enthousiasme van die jonge medewerkers dat dit initiatief al na één jaar is uitgegroeid tot een referentie in het Vlaamse en Europese STEM-landschap. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we ook met deze tweede editie weer heel wat jongeren kunnen inspireren voor een boeiende toekomst in STEM.”
Aan deze tweede editie nemen STEMfluencers uit deze sectorbedrijven deel: 3M, Agfa-Gevaert, Air Liquide, Air Products, BASF Antwerpen, Bayer Agriculture, Bekaert, Bio Base Europe Pilot Plant, Borealis, BPI Packaging Solutions, Catalisti, Celanese, Covestro, Didak Injection, Eastman, Eurofins CDMO, Evonik Antwerpen, ExxonMobil, Fujifilm Electronic Materials, Indaver, INEOS Styrolution, INEOS Inovyn, Janssen Pharmaceutica, LANXESS, Novartis, Pfizer, Prayon, Quality by Design, Rain Carbon, Sanofi, SCK CEN, Tekni-plex, TotalEnergies, Vynova en Wolf Oil Corporation.