
STEMfluencers uit chemie en farma geven gastlessen om meer jeugd te inspireren voor techniek en wetenschappen
Tot eind dit schooljaar geven bijna 100 STEMfluencers uit 26 verschillende sectorbedrijven zo’n 100 gastlessen in het eerste en tweede jaar secundair onderwijs. STEMfluencers zijn medewerkers jonger dan 35 jaar uit de chemie, kunststoffen, farma en biotechsector die hun passie voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) graag willen delen met de volgende generatie.
STEMfluencers is een gloednieuw onderwijsproject van sectorfederatie essenscia vlaanderen en Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) – in samenwerking met Technopolis en educatieve uitgeverij Averbode – om meer jongeren te inspireren over STEM, STEM-studies en -beroepen.
Alle studies en enquêtes maken duidelijk dat bedrijven, zeker in de sector van chemie, kunststoffen, farma en biotech, nood hebben aan jong STEM-talent. Toch kiezen nog altijd te weinig jongeren voor een STEM-studierichting. Volgens cijfers uit de meest recente STEM-monitor gaat het om 36% van de leerlingen in het eerste leerjaar van de tweede graad secundair onderwijs. Amper 1 op de 4 van die leerlingen is een meisje (27%).
Daarom zijn essenscia vlaanderen en Vlajo gestart met het project STEMfluencers. Daarbij trekken zo’n 100 jonge medewerkers uit de sector van de chemie en life sciences, waarvan zowat de helft vrouwen, de komende weken naar middelbare scholen over heel Vlaanderen om er als enthousiaste STEM-ambassadeurs hun persoonlijk verhaal te vertellen. Het doel? Jongeren inspireren, prikkelen en motiveren voor techniek en wetenschappen.
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Ja, er kiezen te weinig meisjes en jongens voor een STEM-studie. En nee, daarvoor bestaan geen wonderoplossingen. De chemie- en farmasector wil niet bij de pakken blijven zitten, maar wel proberen om er iets aan te doen. Omdat onze samenleving en economie heel erg nood hebben aan jong en divers STEM-talent met technische of wetenschappelijke kennis en inzichten. Onze STEMfluencers en de bedrijven waar ze werken tonen met dit project een groot maatschappelijk engagement om zoveel mogelijk jongeren ervan te overtuigen hoe cool STEM wel is.”
De eerste lichting STEMfluencers komt uit deze sectorbedrijven: Agfa-Gevaert, Allnex, BASF Antwerpen, Bayer Agriculture, Bio Base Europe Pilot Plant, Borealis, BPI Packaging Solutions, Covestro, Evonik, ExxonMobil, Govi, Indaver, INEOS, Inovyn, Janssen Pharmaceutica, LANXESS, 3M, McBride, Novartis, Quality by Design, Sanofi, SCK-CEN, Solvay, Tupperware, Valtris en Vynova.
Terug
6.000 kinderen slachtoffer van incident met chemische producten
De FOD Volksgezondheid ontwikkelde daarom in samenwerking met Uitgeverij Averbode en het Antigifcentrum lespakketten voor het lager onderwijs.
BELFertil en EuroChem Antwerpen: een mooie samenwerking
Het secretariaat van BELFertil ging op bezoek bij EuroChem en was onder de indruk van de boeiende rondleiding door Filip Dejongh.
Meststoffenindustrie heeft prioritaire toegang tot gasvoorziening nodig
Deze sector is essentieel voor de voedselzekerheid in Europa.
Chemie en kunststoffen spelen cruciale rol in Vlaams transitieplan voor circulaire economie
Sectorfederatie essenscia tekent als kernpartner engagementsverklaring Vlaanderen Circulair.
Vernieuwde Cool Farm Tool
Recent werd een nieuwe versie van de Cool Farm Tool uitgebracht. Deze online toepassing berekent de uitstoot van broeikasgassen, het gebruikte water en de biodiversiteit in je landbouwbedrijf. De missie van de Cool Farm Alliance die de applicatie uitwerkte, is om miljoenen landbouwers te helpen om beter geïnformeerd beslissingen te nemen en zo de impact op het milieu te verminderen.